Bakardag!

När jag vaknade upp i morse kände jag. Nä idag skall jag baka. Så efter jag hade lämnat alla i skolan åkte jag till affären och försökte få tag i allt jag behövde. Jag fick bara tag i jäst till bröd ( Mentänkte hur fel kan de gå) och jag hitta inte pärlsocker. 
Jag började med att göra kladdkasmuffins

Kladdmuffins

Tid: 25 min varav 10 min i ugnen

Ingredienser:

·                   2 ägg

·                   2 ½ dl strösocker

·                   2 tsk vaniljsocker

·                   1 krm salt

·                   4 msk kakao

·                   ½ tsk bakpulver

·                   2 dl vetemjöl

·                   100 g smält smör eller margarin

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Placera ut 16 st bakformar i papper på en plåt.

Smält smöret i en kastrull på spisen eller i en skål i mikron och låt svalna.

Vispa ägg och socker med elvisp. Vispa ner vaniljsocker, salt, kakao, bakpulver. Tillsätt sist vetemjölet och det smälta smöret. Vispa snabbt ihop till en jämn smet.

Klicka ut smeten i bakformarna.

Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 10 minuter.

Lägg en handduk över kladdkakemuffinsarna när de svalnat så blir de inte hårda.



Men sen så smart som jag är la jag in min egna lilla finger i detta och smälte choklad. Bland i fint hakade jordnötter och mersmelovs bitar och smeta på. Ni skall bara veta hur underbart goda de blev. Familjen älskade dom. 


Sen var de då att ta sig i kast med att göra bullar. Ja allt gick bra förutsom när de kom till jsnings delen. Den växte fan inte! Sen när jag egentligen skulle ha pärlsocker tog jag lite färglada kulor. Sen in i ugnen. Tänkte då kanske att de skulle jäsa lite men nä. När jag sedan smakade på de, så smakade de bröd. Äkligare bullar har jag alddriig ätit. Men här får ni i alla fall en bild på de.


Sen var de lags för lunch. Ni som känner mig vet om jag har fått dille på något äter jag de hela tiden. just nu har jag fått dille på dasta med olika stekta grönsaker till och sen lite crem fresh om man har tur. Detta var då min lunch idag. Ser den god ut?


Postat av: Mia

Muffinsarna ser göööör"äckliga" ut du! ;) Kom hit kvinna och baka till mig! :D Så ska jag bjuda på currywurst mit pommes (sök på google bilder) tror de skulle kunna va din nya favvorätt ;) hihi <3

2012-01-19 @ 21:44:34
Postat av: Carina Mellqvist

Hej vännen. Det ser ju jättegott ut. Duktigt att du bakar men det var nog jästen till bullarna som blev fel,prova igen. Vill du att jag skall skicka jäst?

Kramar Carina och ha en trevlig helg

2012-01-20 @ 17:18:44
Postat av: Pappa

Vad duktig du är, allt ser bra och smakar nog riktigt bra.

Pappa

2012-01-21 @ 10:01:05
Postat av: dboy

Hej köpa färsk jäst i england gör du på ett bageri eller i vissa hälsokostbutiker ;-) om du köper torrjästen får du lägga den i vatten först kolla temperatur på påsen bör vara 40-45 grader ca. Låt stå ca 2-5 min å sedan bakar du med den. Ha även i en halv tsk bakpulver blanda den i mjölet så jäser det bättre... :-) lycka till!

2012-01-22 @ 23:03:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback