Dagarna flyter på...

Nu har jag inte skrivit på några dagar. Ber om ursäkt men de har varit ganska mycket de senaste. I tisdags kom en glad överaskning med posten. De var ett paket från mamma. I paketet låg de ett paket algrens bilar, en marabo, två snusdoser (efter längtade), min nya kalender och en tidning. L fick bilarna. Hon älskar de verkligen så de får bli att ta med några från Sverige efter jul. Man blir så glad när de kommer något hemme från. De tog också bara 4 dagar för paket att komma. De är väldigt snabbt tycker jag. Resten av tisdagen flöt rutinerna på.

Varje onsdag fram till jul är mamman i familjen ledig. Hon skulle till tandläkaren i stan. så hängde med och tog en fika undertiden hon var hos tandläkaren. Sen blev de att handla lite julklappar. När jag hämtade L från skolan hade jag med hundarna. Vi tog sedan och körde ner till stranden där vi åt fika, klätra i bergen och målade i sanden. Mys!

Idag har bara dagen flytigt på. Jag har varit ganska trött och inte haft någon energi. Jag undrar om jag bara är vinter trött eller om jag håller på att bli sjuk. Detta får tiden utvisa. 

Min kära mamma och lilla Amanda.P hade kommenterat några frågor till mig som jag så gärna svara på

◊ Naturen här är verkligen inte som i Sverige. Den är helt underbar. De är åkrar nästan över allt. Stora vackra träd och på stamarna väcker de som murgröna. Allt är grönt och fint och ingen kastar sopor över allt som vi gör i Sverige utan alla försöker hålla naturen så fin som de är.

◊ Människorna är inte som i Sverige. I Sverige så är de som förbjudet att säga hej till folk du inte känner men här gör man de dagligen. Alla har också alltid en posetiv inställning till saker och kommer gärna med tips hur man skall lösa saker. Trafiken här är likadan. Om man står och försöker komma ut på en stor väg så släpper alltid de andra bilarna in en. Och man hälsar allt tack för hjälpen genom att vinka med handen. Detta skulle jag vilja se mer av i Sverige.

◊ Maten här är jätte god. I min familj äter vi alltid mat runt 19 och då har mamman alltid lagat något. Rätterna är som i Sverige. Men min familj älskar kyckling, så de blir en del av de. Något jag dock saknar är kött bullar. Men jag får la göra de själv någon dag till dom. Något som de lagar här nere som jag gillar jätte mycket är oshen pudding. De är lika stort som en muffins men de är pannkassmet och massa kryddor. Mumma..

◊ Prisernaa på kläder här är lite dyrare än hemma men inte så fasligt. Men om man ser på mat priserna så är de jätte dyrt. Som när vi skulle köpa tomater herom dagen. De var ca 300 gram tomater och de kostade 7 Pund. Tappa hakan när hon i kassan sa vad de kosta. På godis fronten är de väldigt olikt Sverige. De har massa olika chocklader men de har ingen lakris, söt eller sur godis. Så man kan sakna de en del!

◊ En del personer har frågat mig nu om jag längtar hem något nu när jag har varit här över en månad. Men jag kan inte säga att jag gör de. Visst kan man längta hem om de händer något jobbigt. Och då tänker vad gör jag här. Men de går snabbt över. Detta beror nog på att familjen jag bor hos har gjort så att jag känner mig som en del i den. Men också att jag har börjat lära känna några nya vänner. Skall ändå bli skönt att komma hem i jul och träffa alla där hemma, men kommer nog ändå att sakna Jersye under den tiden.

Hoppas jag har svarat bra på era frågor och ställ gärna mer. De är alltid kul att svara och dela med mig av mina tankar och funderingar till er.



Mitt paket..



Innehållet





Postat av: maria

Så underbart skönt att höra att du har det bra o att familjen tar så väl hand om dig! Jag förstår att det kan va jobbigt när något jobbigt händer hemma - been there, done that! Men du är stark o klarar det:)

Skönt att höra att du tar en tur hem i jul:) Kanske du har tid att titta förbi?

Ta hand om dig!

Kramisar Maria

2011-11-17 @ 23:11:04
Postat av: Pappa

Hej Amanda

Roligt att läsa att du som det verkar komma in i vardagen, och att du känner dig som en del av familjen. Nu har jag en fråga till dig som jag gärna skulle vilja få svar på.

Vad tycker du är den största erfarenhet hittills som du har fått sedan du kom till Jersey?



Många kramar från Pappa :thumbup:

2011-11-18 @ 01:14:54
Postat av: jossan

Har en fråga! Hur går det med engelskan nu? Tänker du på engelska och känns det naturligt att prata det nu?

2011-11-18 @ 07:53:50
Postat av: Amanda Pettersson

Oh vad roligt att läsa svaret på min fråga. Spännande att se att det faktiskt kan vara så olikt Sverige.



Massa Kramar

2011-11-18 @ 20:57:32
URL: http://schrum.blogg.se/
Postat av: Carina Mellqvist

Hej vännen. Det verkar som om du har kommit in i familjen på ett bra sätt och det är ju viktigt. Jag är väldigt nyfiken på naturen det verkar så fint. Har varit inne på datorn och tittat och det ser väldigt fint ut. jag hoppas att vi kan bestämma när vi skall komma när du kommer hem till jul. Du får nog hjälpa oss att boka¨resan för mig och pappa. :-P Kan du inte ta lite mer bilder på huset m.m så jag får se hur det ser ut där du bor.

Kram Carina:love:

2011-11-19 @ 19:44:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback