Ja klarade det!!

Igår hade jag en fri dag för bilen var iväg så jag tog de lugnt. Gick till affären. Såklart började det regna när jag kom fram. Så sprang hela vägen hem och när jag kom in slutade det såklart att regna. Då bestämde jag mig för att ta med hundarna ut på en promenad. De är skönt att få en promenad varje dag med dom. Men på vägen kom en dam springade mot mig och började klappa hundarna. Hon förklarade att hon själv hade haft två sådan hundar men hade nu en annan sort. efter en stund frågade hon om jag ville komma in. Men det kändes konstigt, så jag sa att jag var tvungen att gå hem. Kändes lite läskigt men ändå kul att någon pratar med mig. Efter de Såg jag lite på tv och stickade på min halsduk. Den börjar att bli väldigt lång nu. Och har massa garn kvar. På kvällen åt jag middag med familjen. Vi gör det varje dag runt kl sju. De är en bra rutin tycker jag. Man diskuterar dagen och hur man mår. 

Idag på morgonen så fick jag se alla rutiner och börjar också komma in i morgon rutinerna. Men de är svårt när man inte känner barrnet så väl. Det är bara att försöka. Efter det släppte vi av barnen vid skolan. Sen tog jag bilen hem. Och jag hittade!! Jag blev jätte glad och skicka ett iväg ett sms till mamman. Fick well done tillbaka! Väl hemma så gick jag ut med hundarna och strök lite kläder. Sen kom deras städerska och jag pratade med henne. När kl blev time så åkte jag och hämta barnen. Sen fastnad jag och l framför Lura på tv. så vi satt där tills maten blev klar. En riktig höstig gryta med potatis. Den var nästan lika god som pappas. Men bara nästan.

Tänkte ta upp några sker jag har tänkt på som de gör här men inte hemma 

♦ Jag trodde att de var bara i film engelska familjer går med skor inne. Men så är var det inte. Här går man med skor hela tiden inne. Man bytar ofta skor efter man har varit ute till några andra men man har alltid skor. Jag fråga mamman om alla här gör så och hon sa att de flesta gör så. Men i de nya huset kanske vi bara skall gå med inne toffler. Jag har skor på mig nästan hela tiden men det känns lite konstigt tycker jag. Tänk själv hur smutigt de blir efter ett tag?

♦ När man kommer till affären frågar det efter ditt nummer. I början förstog jag inte vad det var för nummer det menade så hon i kassan blev nästan arg på mig. Men när hon förklarade förstog jag. Det är som att ha ett ica kort, fast utan kort. Du säger det och så får du bonus och till slut kan du få värdechekar hem. Du kan inte betala med numret dess vere. Detta kanske är en ide de Svenska affärena borde tänka på. Man vet ju själv hur jobbigt det är att ha tusen kort i plånboken och måste hitta de rätta kortet när du står i kassan.

♦ Barnen går i uniform här. Varje skola har sin egna sorts uniform. Även de minsta på 3 år har detta, enda upp till universitets nivå för där får de slipsar de skall bära istället. De har också olika kläder till vilka aktiviteter det skall göra. Som t.ex. sport eller firluvsliv. Men alla har alltid det samma. Jag vet inte om jag tycker detta är bra eller dåligt. Jag tycker det är bra för ingen bli mobbad över vilka kläder man har på sig och det finns egentligen inga tjej och kill färger till de små barnen. Men tycker ändå att de är fel för varje människa skall endå i den åldern försöka få en personlighet och kläder är en personlighets grej tycker jag. Vad tycker ni om detta? Borde vi ha de i Sverige?

♦ Här nere dricker det väldigt mycket te ( kanske inte var en överraskning). Men de som jag tycker är konstigt är att de inte har så många olika te sorter i affären. Om man dricker mycket te borde man väl trötna på smaken. Eller? de kommer jag i alla fall göra om jag skall forsätta att dricka samma hela året om.

♦ Över hela ön är det väldigt vacker natur och inte alls så smutsigt som det är i Sverige. Gaterna är rena, även nere i centrum. Men jag undrar hur de kan hålla det så rent för jag har knappt sätt någon soptunna ute. Undra om de har folk som städar gaterna hela tiden eller om folket är så renliga och inte slänger saker på gatan. Tänk om de kunde vara så rent i Sverige. Detta är något vi borde bli bättre på.

Lägger ut lite bilder från min promenad igår



Nästan där vi bor finns en stor bongård. Korna där är inte som svenska kor, de är jätte fina!



En trött Amanada en tidig morgon på promenad.



Postat av: Pappa

Vad roligt att följa dig, och att du ser att man kan göra saker på olika sätt. Det finns inget rätt eller fel, bara man själv mår bra. Det är också roligt att min Gryta även håller internationell nivå!.Kram Amanda vi tänker på dig:blush:

2011-10-20 @ 22:33:55
Postat av: jossan

har de på sig samma skor ute som inne? ja då borde det bli smutsigt, särskilt med tre barn! du är ju proffs på barn efter allt arbete i förskolor så snart känner du dem utan och innan! idag ska jag och filippa åka till lilla nova och mysa, Leo går i skolan och ska spela fotboll efter. sen ska det bakas tårta för i helgen firar vi vår 8åring! kram på dig!:-)

2011-10-21 @ 10:02:37
Postat av: Amanda

Sv: Jossan. Ja de har oftast samma skor :-O tycker de är lite konstigt för de är inte så smutsigt liksom. Ååå hälsa Leo Grattis på måndag från mig!! Skall försöka få iväg ett kort här ifrån.

2011-10-21 @ 10:11:06
URL: http://liferun.blogg.se/
Postat av: Linda-Mamma till Alfred

Åh Amanda det är ett stort äventyr du är på & ge det lite tid så kommer du fixa allt utan & innan! Du är ju så duktig!

2011-10-21 @ 10:53:17
URL: http://hummingbird.blogg.se/
Postat av: Carina Mellqvist

Hejja dig. Vilket äventyr du är på:-d

fick ju ett nytt telefonnummer, skall det vara något lansnummer för tro?

Kramar

2011-10-21 @ 11:05:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback