Två veckor.

Förlåt, förlåt att jag inte har skrivit på ett tag. Har varit så otroligt mycket här med flytten och allt. Men nu skall jag försöka sumera vad jag har gjort dessa dagarna.

I fredags tog jag hand om L. Vi var ute och lekt i trädgåren och sen bakade vi jätte goda kakor med H. mmm. På kvällen åkte jag och H ner till stan för att se på bio. De blev filmen The help. Den handlade om skillnaden mellan vita och svarta på 50 talet. Har inte gråtit så mycket på lång tid. Båda jag och H gick där i från med tårar på kinderna. Verkligen rekommenderad att se!

Igår så packade vi hela dagen lång. Jag tog hand om L medan de körede kartongen till de nya huset. Senare på kvällen kom familjen bästa kompisar hit med deras barn. Gillar de verkligen. Var nervös först med engelskan men den flöt på riktigt bra. Vi beställde Indisk mat, riktigt god. Jag åt någon kyckling rätt, stark men riktig god! Kvällen blev lång men riktgit trevlig. 

Idag har jag sovit ut! Riktigt skönt. När jag vaknade fick jag lämna H i stan för hon skulle ta bussen till en kompis. Sen blev de åka hem och ta hand om L. Hon har dragit på sig en riktig förskylning. Stackars liten, inte kul. Vi tog en promenad med hundarna och sen bara sätt på film och vilat. Medan S och M har kört saker och varit i de nya huset. På kvällen åkte vi hem till den familjen som var här igår och åt mat. De var som en gryta, riktgit god. Sen var de kex och ost efter. Gud vad jag har saknat min ost!! Dessa var god men inte så goda som husolsosten. Nu har jag nyss kommit hem och skall snart sova för i morgon skall vi flytta alla stora saker till huset och de kommer även bli den första natten i de nya huset. Skall bli skönt att komma till ett nytt ställe och göra ett rum till sitt eget. Alla rum i huset är inte helt klara än så kommer säker vara massa folk i huset fram till jul men de stör mig inte ett dug. Men de är skönt att mitt rum är klart nu när vi flyttar in i alla fall så jag får tid för mig själv. Kommer säkert bli en stressig dag i morgon för L kommer nog var hemma från skol och ja skall ta hand om henne medans massa män kommer in i huset och tar alla saker i från oss.  Kommer också varna er att jag inte kommer blogga på ett tag för de vet inte när de får in internett i de nya huset. Om de är tyst här ett tag så är jag inte dö, bara så ni vet.

Tänk att jag har varit här i två veckor nu. Tiden har ändå runit på ganska fort. Saknar inte hem så mycket som jag trodde jag skulle göra. Tror mer de är mamma och pappa som tycker de är lite tomt hemma utan mig. Har lärt känna familjen riktgit bra nu, inte fullt ut än men ändå så jag vet hur de fungerar. Känns skönt att vi flyttar in i de nya huset så jag kan börja komma in i rutiner med l och vi även kommer lära känna varndra bättre också. 

Idag har jag funderat en del när jag bara har varit inne och sätt på tv. Jag har funderat på hur de kommer bli när jag kommer hem efter ett år. Vilka vänner som kommer finnas kvar. Låter väldigt drastiskt när jag säger så, jag vet. Men jag tror de är nu man verkligen ser vilka guld vännerna är och vilka som jag skall hålla fast vid. De som menar att de saknar mig när de skriver de. Känner nu redan att jag saknar några av de närmaste men inte så mycket att jag skulle ge upp detta för dom. Jag har också tänkt på hur de kommer bli att komma tillbaka till Munkedal där allt är som de brukar vara. Om jag känner som nu att jag har växt i från de eller om jag kommer att uppskatta de mer än vad jag gjorde när jag flytta där i från. Stora frågor jag tar upp men viktiga att tänka på.

Ser att de är en hel del nu som följer min blogg. Jätte kul, men var är kommentarerna? Har ni inga frågor? Om ni har är de bara att ställa dom för jag svara så gärna!  ( Jätte glad för er som kommenterar nu, ni är guld värda!!) Nu tänkte jag svara på Elisabet & Livias frågor som de har ställt. Vissa saker handlar familjen från jordbruk här omkring men de mesta handlar de från en vanlig affär. De finns båda små och stora mataffärer här omkring. Men hittils har vi inte varit och storhandlat än men kanske beror på att de har varit väldigt mycket med flytten under tiden jag har varit här. Hahah nej lilla du de är inte som en film när mjölken står utanför dörren i en glassbägare utan den får man köpa i affären i en pappkartong. I framtiden skall jag ge den minsta mat innan föräldrarna kommer hem så de bara kan natta henne sen. Men sen brukar resten av familjen äta mat runt 7 tiden alla tillsammans. Jag kommer säkert hjälpa till att kanske förbereda den eller handla inför den men de kommer inte vara mitt ansvar att göra den. Gud vad kul att hon kan gå nu. Mail gärna över bilder till mig!!





Postat av: Lina

Åh, tror det är den filmen som heter "Nice ville" här hemma, konstigt att dom byter namn på den....när de ändå är på engelska. Känns skönt att veta att du har det bra! :-) just nu har jag lov och är hemma hela v44, om du hade varit här skulle det blivit räk-kvällar! De saknar jag i Nässjö, de bästa räkorna finns ju här på kusten. Take care! :love:

2011-10-31 @ 00:17:04
Postat av: Carina Mellqvist

Hej Amanda. Det verkar som om du har det bra. Angående att det är många som läser din blogg och inte skriver. Exakt så var det när vi hade en blogg på vår hemsida jag och Elisabet. Det var väldigt många som läste men nästan ingen som skrev något. Vi kännde ändå att den fyllde ett syfte eftersom det fanns ett intresse. Det är ju likadant med din blogg får du tänka; personer är intresserade av att följa dig men vill inte skriva. Så fortsätt skriva för det är väldigt roligt att följa dig och dina funderingar. Det verkar som om du kommer in bra i familjen och allt runt omkring. Tur att du är så duktig på att laga mat nu när du skall börja med det också.

Angående filmen i Sverige heter den Niceville och det är den talboken mamma har haft i bilen den sista månaden innan du åkte. Nu är jag sugen på att även se filmen snart. Det är alltid roligt att se en film när man precis har läst boken och för sitt inre byggt upp personer, byggnader m.m.

Hoppas nu att det blir fint i ert nya hus och att ni kommer trivas.

Helt klart är det tomt här hemma men vi vet ju att du är ute på äventyr och det är så roligt.

Kramar Carina

2011-10-31 @ 08:55:09
Postat av: Elisabet E

Nehä inga mjölkflaskor... Däremot finns det ju en speciell Jeseyko med mjölk som ska vara extra fet och god (stämmer det?) Vi åt någon mjukglass gjod på den mjölken, glassen var god o gulaktig (kanske bara sådant som inbillas turister)



Jäpp man har mycket tid att tänka när man gör miljöombyte - nyttigt.



Tänk att du har bloggen som "minne" för dig själv. Det kommer hända SÅ mycket, när du sedan läser det du skrivit nu i början kommer du tycka det är kul - tänk nästa höst...

Har du testat någon cider?:thumbup:

2011-10-31 @ 20:45:35
Postat av: Pappa

:-) Det är roligt att följa din blogg. Så forsätt attriva så kommer det vara ett minne för livet, och jag kan fortsätta att följa skott äventyr

2011-10-31 @ 21:07:50
Postat av: Moster Anette

Hej gumman! Har precis läst ut den boken,ska gå o se den så fort den kommer till stan.Här har vi höstlov och i morn ska jag o Maria gå på Spa,äta lunch sen klippa oss.Det ser jag framemot.Verkligen kul att följa dej. Höstkramar från moster

2011-10-31 @ 21:45:56
Postat av: Moster Anette

Hej gumman!Har precis läst ut den boken,kanonbra.Ska se filmen så fort den kommer till stan.Vi har höstlov imorn ska jag och Maria på Spa,luncha och klippa oss.Så glad att höra att du har det så bra,och nu blir det ju flytt.Höstkramar från moster

2011-10-31 @ 21:54:17
Postat av: maria

Åååå Amanda! Skönt att du trivs så bra o att du funnit dig tillrätta! 2 veckor sen du hälsade på? Shit - det känns som månader!!! Saknar dig o dina galna upptåg;) Ta hand om dig! Kraaam

2011-10-31 @ 22:51:29
Postat av: Kusin Malin

:-P så glad att läsa att du verkar ha det fint där borta!!!

Du kommer hem över jul förstår jag det som? .. det är snart då ses vi goa du!

Kraaam från ett väldigt höstigt Göteborg

2011-11-03 @ 12:45:19
Postat av: Linda-Mamma till Alfred

Åh & Alfred vill ge dig en stor kran när du kommer hem över jul;)



Hoppas du får internet snart så du kan visa ditt nya boende;)

Stor kram ifrån oss alla,familjen på Egersten

2011-11-03 @ 17:26:53
URL: http://hummingbird.blogg.se/
Postat av: marina

sv. tack :)

2011-11-04 @ 10:43:45
URL: http://marinapalme.blogg.se/
Postat av: Linda-Mamma till Alfred

Amanda var med & tävla i min blogg vettja!

2011-11-06 @ 13:50:21
URL: http://hummingbird.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback