Tre veckor har gått...

Nu har jag fått tillbaka internett så jag kan börja blogg igen. Under denna veckan så har det varit väldigt mycket flytt. De huset vi har flyttat in i är blyggt för trehundra år sedan. Familjen har total renoverat. Men för de är kulturmärkt så får de inte bytta ut saker som t.ex. fönster och dörrar. Halva huset är inte klart än. Så de är ganska trångt och saker nästan överalt. Mitt rum är de ända i hela huset som är helt klart och inrett. Känns ganska skönt faktiskt. Trivs riktigt bra med rummet. Men iblnad är de ganska jobbigt att man få leta saker i kartonger när man behöver dom. Men till jul skall nästan allt vara klart. Vi får hålla tummarna!

500 meter från huset ligger ett jätte fint reservar. Har varit ute och gått med hundarna där ett antal gånger. De kan vara skönt att komma iväg och bara rensa tankarna i tystnaden. Hundarna älskar de med. För där kan jag släppa de fria och de kan gå och lukta som de vill. Men när jag roppar på dom eller vislar så kommer de direkt. Mot andra hundar så bara de hälsar och sen struntar i dom. Känns skönt att ha så väluppfostrade hundar. 

Under denna veckan har jag också varit nere i st Helia och gjort nagelförlängning med mamman. Mycket snyggare än de jag gjorde i Sverige. Hon som gjorde dom var riktigt trevlig. Efter de gick vi till banken och skaffade mig ett kort. De skall komma någon dag nästa vecka. Känns skönt att ha ett kort så jag slipper gå runt med massa pengar i plånboken hela tiden. Sen tog vi med en jätte god soppa hem.

Igår skulle jag och den älsta dottern ta bussen till stan. Vi stog och vänta och vänta. De sluta med att familjen vänner stanna med bilen brevid oss och de sa att vi stig på fel hållmplats och att de kunde köra oss ner. De var guld värda. Nere i stan testa hon sushi för första gången. Hon älskade de. Men de var inte som hemma. Sunshin låg på tallrikar som åkte på ett långt band fram och tillbaka. Man tog de man ville ha och sen betalade man efter. De var ganska dyrt faktiskt. Får se om jag hittar något annat ställa i Jersye som har de också. När jag kom hem pratade jag med farmor,leo, filippa,mamma och pappa på skeyp. Var jätte kul att se alla men de gjorde också lite som hem längtan börrja starta. Har inte haft de under hela tiden jag har varit här nere. Men när jag vet att alla var samlade och att de hade varit på gravarna så kändes de lite jobbigt. Men de går säkert över snart!
På kvällen åkte vi till St martins bon fire night. Det var jätte mycket folk överallt. Och de var rooligt att de var allt från ungdomar till familjer. När vi kom i på området så kunde man köpa mat på massa olika ställen. På ett ställe hade de grillat en hel gris! Såg lite äckligt ut. De hade också lavie musik. Efter en stund sätte de eld på en stor trä hög. På toppen av trä högen var de en liten kopia av Big ben. Om jag förstog de rätt handlade de om något med kriget när Jersye blev UK. En stund där efter var de massa fyverkerier. Jätte fint. Alla pengar som kom in under denna kvällen går till välgörenhet. De som också var kul att se var att de inte var några fulla ungdomar som de brukar var i Sverige på sådan här tillställningar. 

I morgon skall vardagen börja och jag skall börja hämta från skolan och allt sånt. Är lite nervös för fick precis reda på att jag skall hämta E från en annan skola. Är inte helt hundra att jag hittar. Men jag och H skall ta en runda sen. Så får jag väl skriva mina anteckningar. Skulle så gärna vilja ha en GPS. Har sagt de massa gånger till familjen och säger att jag kan betala den själv. Men de säger att de skall köpa en till mig. Får la bara vänta och se.

Nu skall jag nog se på en film innan jag skall åka iväg och handla och ta en tur med H. Är lite nyfiken på vad ni har för väder i Sverige? Och om de har hänt något intressant i Munkedal som jag har missat? Om ni har några frågor så är de bara att fråga på!




En del av mitt rum.



Inte så städat men skall bli bättre på de.



Mitt fönster



Från igår.

Postat av: Elisabet & Livia

Hej Amanda!

I Dingle är det milt väder, det har varit runt 10 grader hela veckan och vindstilla. Det är så flugorna börjar vakna igen och i Norrland sa de på nyheterna att smultronren blommar. Det är ett par blommor på våra smultron i rabbaten också. Vad har ni för väder?

Det är roligt att äta Sushitrain, (rullande tallrikar). Vad jag vet är det inte vanligt i Sverige men vanligt utomlands. Tror att barn gillar konseptet, men man brukar äta mer än annars så det blir lite dyrt. Hade de olika färg ränder på tallrikarna för olika prisklass? Men det är inte lätt att hålla redan på.

Har familjen gasspis i köket?

Ha de gott!

2011-11-06 @ 15:08:13
Postat av: Lina

åh, va fint rum du hade! I munkedal har inte så jätte mkt hänt, jag har varit hemma nu under höstlovet men åker tbx till Nässjö i morgon. Håller på och planera inför Maskeraden på skolan nästa helg, har nästan bestämt mig för att vara Surkärring (vi har tema "S"), käns lite tråkigt kanske men alla andra ideér va svåra o dyra... Vi kan väll Skypa någon dag i veckan, hade varit så kul o få snacka med dig o höra hur allt e!! Puss!:love:

2011-11-06 @ 17:07:43
Postat av: Pappa

Hej tösen min. I Munkedal är allt som vanligt, som du vet har Leo, Filippa och Farmor varit på besök och sovit över. Linda, Patrik och Alfred var även här och käkade middag med oss igår. Det är roligt att kunna träffas ibland, men Amanda vi finns alltid här, och det kommer inte hända så mycket när du är borta med än att vi alla blir äldre. Därför tycker jag att du skall passa på att upptäcka andra saker nu när du har chansen, jag kan lova dig att du kommer ha nytta av detta när du skall vidare i livet, och du kommer se tillbaka på detta som en värdefull erfarenhet som dom flesta kan göra men allt för få gör det, det skall du vara stolt över. Du skall också veta att vi längtar efter dig, men snart är det Jul och då kommer vi och hämtar dig på Landvetter och skall skämma bort dig hela veckan du är hemma i Sverige.Varma kramar i massor från Pappa och alla andra i Munkedal med omnejd.

:love:

2011-11-06 @ 17:24:37
Postat av: Carina Mellqvist

Hej prinsessa. Vilket fint rum du har, skönt att du har fått en egen vrå som bara är din. Verkar vara ett trevligt sätt att beställa sushi på måste vi pröva när vi kommer ner och hälsar på. Roligt att du verkar flyta in i familjens vanor och får uppleva en del. Det kommer säkert gå bra med bilfärden, du har gjort det förrut och är ju duktig på att lära nya saker.

Här hemma är det ganska varma och behagligt. (jag är nöjd för varje dag utan snö).

Klart att vi saknar dig när vi är tillsammans. Efter vi hade pratat med dig gick vi in och kollade kartor för att barnen skulle förstå var du befinner dig.

Kramar Carina:love:

2011-11-06 @ 21:05:28
Postat av: Carina Mellqvist

Hej Prinsessa.

Roligt att läsa om dina äventyr och vilket trevligt sätt att äta sushi på. Det prövar vi när vi kommer och hälsa på. Det kommer gå bra med bilfärderna, du är ju van att köra nu. Här hemma är det ovanligt varmt och det är jätteskönt. Jag är glad för varje dag som det inte kommer någon snö.

Efter vi hade pratat med dig i går tittade vi på kartan ihop med barnen så de vet var du är.

Rummet verkar ju jätte fin och det måste ju vara skönt att ha en egen vrå.

Kramar Carina:love:

2011-11-06 @ 21:11:04
Postat av: jossan

hej. kul att du är tillbaka här:-) har du hunnit träffa några av de andra svenska tjejerna? här är allt bra. denna vecka ska jag avsluta ett stort skolarbetet och vi ska träffa byggarna för vårt hus och planera lite. Leo gick precis till skolan nu. han ska få spruta idag och ha utvecklingsamtal. ser fram emot att träffa dig vid jul.kram

2011-11-07 @ 08:05:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback